За даними звіту компанії Adobe, період «Чорна п'ятниця-Кіберпонеділок» — все ще найбільш прибутковий для ритейлерів. У 2022 році обсяг продажів на Кіберпонеділок у США становив $11,3 млрд. Це на 5,8% більше, ніж споживачі витратили в той самий день 2021 року (зафіксовано $10,7 млрд, що на $10,8 млрд менше, ніж у 2020 році), і є рекордом як для дня, так і для року.
Чого ж чекати від Чорної п'ятниці у 2023 році? Щодо загальносвітових тенденцій, то вони незмінні — buyers will buy. А от яким буде головний сезон знижок та розпродажів в Україні — достеменно невідомо, але за прикладом минулого року, ми з'ясували, що катаклізми та блекаути — не перешкода для великих сейлів.
Зібрали для вас прогнози, рекомендації та відповіді на найважливіші питання щодо Чорної п'ятниці 2023 від провідних фахівців Promodo.
Яким був сезон Black Friday в Україні у 2022 році
Перш ніж говорити про прогнози та рекомендації на поточну Чорну п'ятницю, згадаймо, як це було у 2022 році.
Чорна п'ятниця 2022 в Україні була максимально залежною від зовнішніх обставин. Якщо в штатах та Європі зростання доходів могло бути зумовлене знижками, то для українського споживача в жовтні-листопаді знижки не були у пріоритеті. Бо намір до купівлі повербанків не може конкурувати з одягом, ювелірними виробами або побутовою технікою. Очікувано, перевага надавалася товарам ситуативної необхідності та базового комфорту.
Що чекати від Black Friday у 2023 році
Згідно зі звітом Adobe Analytics в період з 1 листопада до 31 грудня обсяг онлайн-продажів зросте на 4,8% порівняно з попереднім роком й становитиме $221,8 млрд.
Однак для переважної більшості покупців ціна на період Black Friday, як і раніше, залишається на першому місці
За даними PwC, понад 75% покупців у цьому святковому сезоні шукатимуть вигідні пропозиції, отже використання BNPL (buy now pay later — «купи зараз, заплати потім») стрімко зростатиме. У листопаді та грудні на частку BNPL припаде $17 млрд онлайн-витрат, що на 16,9% більше, ніж торік, оскільки дедалі більше покупців звертається до гнучких варіантів оплати задля заощадження бюджету.
Платний пошук — головна стратегія в digital-маркетингу під час Black Friday
За даними Adobe, платний пошук був найбільшим драйвером продажів під час «Кібертижня» — 28% онлайн-продажів. Однак велике значення мали й власні канали, такі як електронна пошта та SMS.
За даними Omnisend, 2022 року на Чорну п'ятницю бренди відправили на 68% більше SMS-повідомлень, що призвело до збільшення кількості замовлень на 57%.
Платний пошук минулого року був у ТОП-каналах та в Україні:
Що це означає на поточний момент? В умовах жорсткої конкуренції платного пошуку користуйтеся перевагами SMS- та retention-маркетингу, щоб донести інформацію про свої знижки до цільових покупців.
Додаткові інсайти Adobe Analytics на Black Friday 2023
Покупки з мобільних пристроїв уперше обігнали покупки з настільних комп'ютерів
За прогнозами Adobe, цього святкового сезону 51,2% онлайн-покупок здійснюватиметься з мобільних пристроїв. А витрати сягнуть рекордного рівня в $113 млрд, збільшившись на 13,7% порівняно з попереднім роком. Причому пік використання мобільних пристроїв припаде на дні, коли споживачі, найімовірніше, перебуватимуть у колі друзів і сім'ї, наприклад, на День подяки та Різдво.
Мобільні пристрої відіграватимуть величезну роль. Кількість онлайн-замовлень, зроблених за допомогою мобільних пристроїв, незмінно зростає в кожному BFCM, і 2023 рік не має стати винятком
Нагадаємо, що в Україні у 2022 році через блекаути спостерігався дроп за девайсами, проте мобайл постраждав менше:
Що це означає на поточний момент? Переконайтеся, що ваш сайт оптимізований для здійснення покупок за допомогою мобільних пристроїв навіть за відсутності електроенергії та wi-fi.
Як це зробити? Для швидкої та термінової комунікації використовуйте канали, які вимагають мінімальної якості мобільного інтернету: Twitter, розсилки в месенджерах та SMS. Картинка, відео або анімація можуть не завантажитися, але тексти завантажаться точно. Та й українці стали читати їх уважніше — текстовий контент знову популярний.
Переконайтеся, що ваш чат-бот доступний на мобільних пристроях і передбачте запити на обслуговування клієнтів також й в соціальних мережах.
За даними Shopify, у 2022 році 73% продажів на платформі під час BFCM було здійснено за допомогою мобільних пристроїв, порівнюючи з 71% у 2021 році.
Серед інших лідерів продажів у цьому святковому сезоні:
- iPhone 15;
- навушники;
- електронні читалки;
- фотоапарати Fujifilm Instax Mini Evo;
- кухлі Ember;
- Roombas;
- Birkenstock Bostons.
Категорії електронної комерції, що мотивують зростання
Витрати на електроніку, одяг, меблі та товари для дому, харчові продукти й іграшки становитимуть у цьому сезоні $144,2 млрд, або більш ніж половину від загального обсягу витрат ($221,8 млрд). Ці категорії залишаються основними драйверами доходів в інтернеті.
Світові витрати становитимуть:
- на електроніку — $49,9 млрд (зростання на 3,4% порівняно з попереднім роком)
- на меблі/товари для дому — $26,6 млрд (зростання на 4,7% порівняно з попереднім роком);
- на харчові продукти — $18,9 млрд (зростання на 10,9% порівняно з попереднім роком, оскільки споживачі планують святкові страви);
- на іграшки — $7,8 млрд.
Одяг залишається однією з основних категорій — обсяг становитиме $41 млрд, що на 0,7% менше, ніж торік.
Зсув календарних свят в Україні: як вплине на Чорну п’ятницю та загальний святковий сезон?
У 2022 році через обстріли люди не встигли придбати те, що потрібно, тож бренди подовжили знижки в середньому на тиждень, а деякі — до 5 грудня включно. Як буде цього року — невідомо, але через зміни в офіційних календарних святах, прогнозуємо зміну й у покупецькому попиті.
Стосовно інших ніш ще не має підтверджень по старту акцій в грудні, а ось ритейлери з сегмента дитячих товарів вже планують велику активність спочатку грудня — на нового Святого Миколая.
Також можливо цього року «сезон грудня» закінчиться трохи раніше, бо основний подарунок будуть шукати не на Новий Рік, а на Різдво, яке з цього року в Україні святкуватимуть 25 грудня.
Рекомендації по Black Friday 2023 в Україні від фахівців Promodo
По-перше, і це найважливіше — заздалегідь (або саме зараз, якщо ще не зробили цього) обговорити зі своїми фахівцями плани на Black Friday. Повинно бути чітке розуміння наступних питань:
- Період, протягом якого будуть тривати знижки.
- Чи готові ви заздалегідь нарощувати бюджети, щоб «закупити аудиторію» наперед за низького ROAS або високого CPA?
- Впевненість у тому, що сайт не «ляже», а на рахунку буде необхідний бюджет.
Чи варто за замовчуванням підвищувати бюджет на період Black Friday?
З досвіду Анастасії Ільченко, бюджет слід збільшувати поступово — на 10-15% за 2-3 тижні до старту, та слідкувати за ефективністю.
Ілюстрація того, що юзери не дорівнюють прибутку. Понеділок — найсильніший у продажах та конверсії, але не в користувачах. А в неділю ми ще намагаємося «дорозпродати», тримати бюджет, але попит уже впав.
На думку Бориса Дзюндзюка, PPC-фахівця в Promodo, додатковий трафік в період Чорної п'ятниці не завжди пропорційно приносить додаткові продажі.
Вигідніше робити тематичні знижки, починаючи з 1 листопада, а не чекати певної дати — невідома ситуація з відключеннями, обстрілами тощо.
У період Чорної п'ятниці 2023 Борис Дзюндзюк також рекомендує звернути увагу на наступні моменти:
- Кожен день перевіряти бюджет та підвищувати відповідно до статистики минулого дня. Все це за умови, якщо ви не впевнені, що саме у структурі ваших кампаній буде зростати в цей період.
- Бути уважними до інфоприводів та новин, щоб у разі чого медійна реклама не була надто «веселою», і ви не отримали антикейс.
- Намагатися уникнути пошукових кампаній по запитах «чорна п’ятниця».
на розсилку