Команда Strategy з Promodo підготувала матеріал, у якому детально і на прикладах розповідає, як ChatGPT допомагає вирішувати частину задач, або ж пришвидшувати отримання результат.
Матеріал нижче — це практичний перелік напрямів, в чому може бути корисним штучний інтелект для маркетологів та стратегів. А разом з тим, як бізнес (переважно малий та середній) може застосовувати ці інструменти у своїх діяльності.
Що кажуть цифри
Якщо 2023 рік став роком, коли світ відкрив генеративний штучний інтелект, то 2024 рік — це рік, коли організації справді почали використовувати цю нову технологію та отримувати від неї цінність для бізнесу. В останньому глобальному дослідженні McKinsey щодо штучного інтелекту 65% респондентів повідомили, що їхні організації регулярно використовують штучний інтелект, що майже вдвічі більше, ніж 10 місяців тому.
Найбільший приріст у порівнянні з 2023 роком спостерігається у сфері маркетингу та продажів, де повідомляється про впровадження більш, ніж удвічі - і складає 34%.
Згідно зі звітом Grand View Research, до 2025 року світовий ринок штучного інтелекту досягне приголомшливої цифри в 1,81 трильйона доларів. Він буде швидко зростати та робити +36% щороку.
Основний інструмент — ChatGPT 4.0
Він може застосовуватися на всіх етапах розробки маркетингової стратегії, допомагаючи створювати ефективні рішення для досягнення бізнес-цілей.
Етапи розробки маркетингової стратегії в Promodo:
- Аналіз ринку
- Аналіз комунікацій
- Скоринг
- Аналіз аудиторії
- Розробка УТП та позиціювання
Давайте розглянемо, чим може бути корисним ChatGPT на кожному з кроків. Далі приведені приклади для більш детального розуміння формату подачі інформації в систему для коректного опрацювання. Приклади базуються на кейсах, з якими зіштовхуємося в роботі.
Перше, що потрібно зробити — познайомити ChatGPT з бізнесом чи проектом, з яким працюєте. Формат — схожий до заповнення брифу.
Основна мета — отримати якісні вхідні дані в розрізі напрямку діяльності, розміру бізнесу, географії, портрету аудиторії (як ви його бачите), цілі та задачі, що стоять зараз перед бізнесом. Чим чіткіше та об’ємніше донесете інформацію про продукт чи послугу, тим якісніший результат буде в кінці.
Аналіз ринку
- Просимо показати основні тренди та тенденції, які зараз спостерігаються на ринку, на що потрібно звернути увагу. Для прикладу візьмемо FMCG нішу, а саме — шоколадні батончики.
- Просимо збудувати Business Model Canvas, аби систематизувати всі ключові аспекти вашого бізнесу і зрозуміти, де потрібно зосередити зусилля для досягнення поставлених цілей.
- Отримавши Business Model Canvas, можемо заглиблюватися окремо в ті питання, які турбують згідно бізнес-задачі. Наприклад, які канали продажів я можу використовувати додатково, для збільшення продажів? З якими сегментами цільової аудиторії ще потрібно взаємодіяти?
І як результат отримувати гіпотези для подальшого пропрацювання:
- Можемо уточнити, які є ризики та вигоди розвитку того чи іншого каналу збуту, аби більш детально спланувати подальшу стратегію просування та позиціювання.
- Уточнимо, з якими складнощами бізнес може зіштовхнутися і як мінімізувати їхній вплив.
Запит чат GPT: можеш дати 5 основних ризиків, до яких ми маємо бути готовими як бізнес (згідно бізнес моделі, яку ти надав), який працює в Україні, вкажи ймовірність та потенційні збитки. І вкажи заходи, які маємо зробити для нівелювання чи мінімізації впливу цих ризиків?
- Зробимо SWOT-аналіз бізнесу.
Звичайно, що отримані результати — чорновик, який потрібно вивчити та підкоригувати. Але це — гарне підґрунтя для старту роботи та залучення різних співробітників до співпраці.
- Зробимо аналіз бізнесу за фреймом «5 сил Портера», що допомагає зрозуміти більш глибоко конкурентне середовище вашого бізнесу.
Маючи ці дані, отримуємо більше інформації для глибокого дослідження за допомогою професійних інструментів аналітики. Це дає змогу команді швидше зануритися у проект, отримати інформацію про бізнес, яку клієнт може не надати, отримати гіпотези для перевірки на наступному етапі Дослідження споживача.
Аналіз комунікацій
Можна отримати короткий зріз по комунікаціях основних гравців ринку, сформувати бачення основних інструментів, які застосовують просуваючи бренд та продукцію. Для прикладу візьмемо нішу продавців агропродукції:
А також одразу можемо зрозуміти, які повідомлення використовують в рекламі для залучення аудиторії:
Забравши інформацію за повним переліком конкурентів, потрібно провести аналіз і систематизувати отримані дані. Ця інформація потрібна аби в подальшому розробити ефективну медійну та комунікаційну стратегії. Також це буде корисно під час формування позиціювання, задача якого виділяти бренд на ринку серед конкурентів та привертати увагу потенційних покупців.
Аналіз сервісів
Важливий блок при розробці стратегії — розуміння сервісної складової кожного бізнесу. Адже саме за клієнтським досвідом аудиторія приймає рішення - чи буде робити першу покупку і чи виникне бажання зробити повторну.
Отож, визначаємо основні параметри для аналізу та дивимося, хто з конкурентів має найвищий рівень сервісу, а хто не приділяє цьому достатньо уваги.
Просимо запропонувати сервіси, які є ексклюзивними для ринку та викличуть інтерес у цільової аудиторії:
Отримуємо ряд пропозицій для подальшого пропрацювання та тестування на етапі Дослідження споживача. І після цього приймаємо рішення щодо розробки функціоналу та його впровадження на сайт.
Скоринг
Скоринг — це процес оцінки і ранжування різних ринків або сегментів за допомогою визначених критеріїв. Він є критично важливим інструментом при виході бренду на нові ринки.
За допомогою скорингу можна визначити, які ринки мають найбільший потенціал, що дозволяє сконцентрувати зусилля і ресурси на найбільш перспективних ринках, зменшуючи ризик невдалих інвестицій. Чат GPT може допомогти визначити критерії скорингу та їхню вагу для отримання об’єктивної оцінки.
Запит чат GPT: Давай визначимо критерії оцінки скорингу для виходу крафтових джемів з України в країни Європи. Які параметри потрібно врахувати і яка вага кожного з них?
Аналіз аудиторії
Дослідження аудиторії бувають 2 типів: кількісні та якісні.
Якісні дослідження аудиторії
Дуже часто цей етап пропускають при розробці стратегії через його тривалість та високу вартість. Втім, інформація про аудиторію, з якою працює бренд вкрай важлива для ефективної взаємодії. Важливо розуміти портрет, болі, очікування аудиторії, аби бути актуальним та затребуваним брендом.
Далі детальніше розберемо як це зробити, якщо немає можливості (аудиторія складна та важкодоступна), або інформація потрібна швидко. Наприклад, в рамках підготовки до зустрічі з клієнтом чи для стратегічної сесії.
Маємо декілька послідовних етапів:
Робимо запит чат GPT: Опиши демографічний профіль користувачів, зацікавлених у майданчику, на якому будуть об'єднані продавці та покупці з усієї країни. Вони зможуть отримувати актуальну інформацію про ціни, вартість доставки. Вони не будуть знати, хто постачальник (назва компанії), аж поки не отримають згоду з іншої сторони. Рейтинг компаній буде формуватися на основі відгуків. Географія - Україна. Цільові ніші - продаж нафти та газу, сільське господарство, енергетика
Робимо запит чат GPT: які основні проблеми для користувачів у ніші майданчика для б2б закупівель, яких ти описав вище?
Робимо запит чат GPT: Які тенденції з’являються серед аудиторії, яку ми описали вище, на наступний рік?
Робимо запит чат GPT: зараз ти – маркетинговий аналітик з великою увагою до деталей. Я хочу, щоб ти створив профіль ідеального покупця продукту, який ми описали вище. Врахуй демографічні та психографічні характеристики, основні проблеми, цінності та мотивації цього покупця. Я шукаю ключові емоційні фактори. Дай аватару реальне ім'я, щоб ми могли посилатися на нього далі.
Робимо запит чат GPT: розкажи мені про 5 страхів Івана Степановича Ковальчука, пов'язаних з непрозорістю ринку, і про те, що станеться, якщо він не вирішить цю проблему.Назви страхи, які заважають йому жити.
Робимо запит чат GPT: як людина, яка боролася з проблемами, назви деякі інші методи вирішення проблеми непрозорості ринку, які Іван Степанович Ковальчук, ймовірно, пробував у минулому.
Робимо запит чат GPT: тепер давай пояснимо Івану Степановичу Ковальчуку, чому кожне з тих рішень, які він пробував йому не допомогло.
Робимо запит чат GPT: уяви, що він зустрів чарівника, який може створити для нього ідеальне рішення, яке справді вирішить його проблему. У цьому ідеальному сценарії перерахуй 5 результатів, які Іван Степанович Ковальчук хотів би отримати від цього нового рішення.
Робимо запит чат GPT: тепер перерахуй 3 речі, які Іван Степанович Ковальчук НЕ хоче робити, щоб отримати всі ці результати.
Робимо запит чат GPT: якщо припустити, що чарівник виконав усі бажання Івана Степановича Ковальчука як, на його думку, це вплине на його життя? Як це вплине на те, як він почувається і які емоції відчуває.
В якості альтернативи, можна застосувати альтернативний шлях отримання інформації з використанням фрейму JTBD.
Та зрозуміти основні болі та вигоди аватара.
Цей етап покликаний надати повний контекст про Івана Степановича Ковальчука як ідеального покупця для B2B платформи. Він включає всі глибинні емоційні фактори, які спонукають людей з цільової аудиторії до дії, і може бути використаний для створення ефективних рекламних матеріалів, орієнтованих на цю аудиторію.
Кількісне опитування аудиторії
Якщо ви плануєте провести кількісне опитування своєї аудиторії, то чат GPT може допомогти сформувати опитувальник (питання та варіанти відповідей), а також допоможе із формуванням дизайну дослідження (вибірка, розподіл респондентів за статтю, віком, географією, професіями тощо).
Це допоможе зекономити час на підготовчому етапі. І в результаті отримати дані для опрацювання швидше.
Запит чат GPT: допоможи з розробкою дизайну кількісного дослідження для аудиторії покупців автомобільних товарів в Інтернеті в Україні? Допоможи визначити необхідну вибірку - кількість, географічний розподіл респондентів, їхній розподіл за статтю, віком, професією, іншими критеріями, які вважаєш за потрібне.
Отож, яка кількість респондентів потрібна?
Цю інформацію рекомендується погоджувати з соціологами перед стартом дослідження, проте для попереднього розрахунку бюджету - інформація вже є.
Розуміючи загальну кількість респондентів потрібно отримати співвідношення респондентів за віком, статтю та регіонами, враховуючи особливості купівельної поведінки споживачів.
Маючи цю інформацію — це готове технічне завдання, з яким можна звернутися до агенції, що проводить дослідження і отримати чіткі терміни та вартість дослідження.
Або згідно цих критеріїв провести рекрут аудиторії для дослідження по власній базі клієнтів. Будучи впевненим, що така вибірка є репрезентативною, її результати можна перекладати на всю країну і прогнозувати результати від подальших маркетингових активностей.
Розробка анкети. Це один з найважливіших етапів у дослідженні. Адже від того наскільки вірно будуть задані питання - такими ж коректними будуть отримані дані. Кожне опитування має мету та дослідницькі питання, що базуються на гіпотезах. Потрібно озвучити Chat GPT цю інформацію для коректної роботи.
Запит чат GPT: створи питання для анкети та варіанти відповідей, з урахуванням того, що наша мета заміряти ємність ринку
Питання про середню суму покупки, частоту покупок та загальну кількість потенційних покупців дозволять розрахувати потенційну ємність ринку.
Розробка позиціювання. Маючи результати попередніх досліджень можна переходити до розробки позиціювання.
Чат GPT може допомогти з наступними напрямками в цьому процесі:
- Розробка ціннісної пропозиції. Тут ми спробуємо знайти додаткові ідеї стосовно додаткової цінності, що буде отримувати клієнт купуючи продукт чи замовляючи послугу у нашої компанії.
Робимо запит: склади шаблон ціннісної пропозиції (Customer Value Proposition) для пріоритетних сегментів аудиторії в бізнес моделі.
Наприклад: «Яку цінність дати потенційним партнерам, аби розширити мережу дистрибюції, враховуючи наступні блоки:
Наш продукт:
Кому допомагає (сегмент):
Що хоче вирішити (потреба):
Як допомагає (рішення):
Які вигоди (користь):
Як зменшує біль (болі):»
- Розробка цінностей, місії та візії компанії. Часто ці блоки пропускають, проте вони можуть дати концентрацію для розуміння подальшого розвитку компанії, сфокусуватися в подальших комунікаціях
Всі ці дані можуть стати гарною базою для підготовки для повноцінних досліджень ринку та аудиторії, формування стратегії бренду, проведення стратегічної сесії з командою чи маркетинговою агенцією
Опис бренду за фреймом VBB, де вказані функіональні та емоційні переваги бренду, а також причини йому вірити. Плюс опис бренду як особистості
Обрати тональність для бренду.
Запит чат GPT: наш продукт - бренд домашнього одягу та білизни для жінок та чоловіків в стилі кежуал. Яку б тональність комунікацій ти порадив обрати, щоб бренд був цікавий жінкам та чоловікам. Переважно це люди віком 25-36 років, що цінують комфорт та стиль, при цьому не хочуть витрачати багато часу на шопінг
Архетипи та колесо потреб Сенсидіам.
Запит чат GPT: Які потреби за фреймом колесо Сенсидіам закривають конкуренти на ринку - Zara, Intimissimi? В яких архетипах вони комунікують з аудиторією?
Візуалізувати ідею позиціювання. Отримуємо картинку, що базується на даних потреб, які бренд планує закривати та архетипу, в якому буде комунікувати з аудиторією
Ці візуалізації можна використати на презентації, аби чітко донести свою думку стосовно напрямку позиціювання та його настрою. Щоб сформувати єдине бачення у всіх учасників. Далі їх зручно використовувати в брифі для інших спеціалістів, які підключаються до проекту, аби зберігати цілісність бренду.
Створити мудборд настрою. Це потрібно, щоб розуміти як бренд може проявлятися через різні точки контакту
Маючи його, різні спеціалісти, що працюють з запуском проекту можуть користуватися мудбордом як керівництвом по стилю та настрою бренду, основним кольорам та динаміці
Отже, ми пройшли всі етапи створення продукту стратегії, показавши, як можливості chat GPT, можуть бути ефективно застосовані на кожному з них, оптимізуючи час на отримання рішень.
Висновки
Використання Chat GPT відкриває нову еру швидкості в обробці інформації, зменшуючи час на роботу з рутинними завданнями та дозволяючи фахівцям сфокусуватися на тому, що дійсно важливо — стратегічних рішеннях. Chat GPT досить хороший інструмент для малого та середнього бізнесу, в якого може не бути коштів на велике дослідження. Тоді за його допомогою ви можете отримати первинну інформацію, як відправну точку, аби не діяти всліпу, виключно на відчуттях.
Але варто пам’ятати, що штучний інтелект ніколи (поки що) не замінить результат роботи стратега чи маркетолога у власній команді чи залученої агенції. Отримана інформація може стати якісним підгрунтям, коли бізнес розвивається, маркетолога в команді немає, а бюджет на дослідження не запланований.
Інструмент має неточності, втім його головна сила полягає у прискоренні процесів, які раніше вимагали значних ресурсів. ChatGPT в розробці стратегії не просто прискорює процеси, але й дозволяє брендам швидше адаптуватися до нових викликів ринку, створюючи умови зростання.
До речі, цю статтю теж допомагав писати ChatGPT, тому ви бачите її зараз!
ТАКОЖ НА ЦЮ ТЕМУ:
- Стратегічна сесія: тренд чи дієвий інструмент;
- Ризики креативного маркетингу без чіткої стратегії для бізнесу;
- Стратегія виходу на новий ринок: Найкращі практики розширення бізнесу;
- Сегментація ринку: що це таке, основні ознаки, типи, поради застосування;
- Customer Journey Map: як бізнесу розумно інвестувати у клієнтський досвід
на розсилку