8 березня — особливий день. Не лише для історії, але й для маркетологів, які іноді не знають, як правильно працювати з цим інфоприводом. Суспільне сприйняття Міжнародного жіночого дня адаптується, хоча й поступово, відходячи від кліше «слабкої статі» чи «свята весни та ніжності».
Може так статися, що аудиторія бренду доволі консервативна, або компанія так помилково вважає, бо давно не проводила глибинні дослідження, тому нехтує нововведеннями, підтримуючи застарілі стереотипи: 8 березня — свято «любові, краси, весни та жіночності», то ж вітання та комунікація — відповідні.
Як потрібно вітати жінок з 8 березня, ми показали минулого року. Але це приклад особистих привітань. З компаніями та брендами ситуація інша.
Привітання від брендів та компаній йдуть пліч-о-пліч із рекламними меседжами, де все ще відбуваються значні зміни.
Трохи історії: меседжі, репрезентація та комунікація із жінками у рекламі
У 1950-60-х роках реклама часто обмежувала жінок кухнею, де вони задовольняли сімейні потреби та обслуговували чоловіків.
Попри поступ 1970-80-х років, коли жінок зображали незалежнішими, зсув у суспільній свідомості не відбувся без очевидних огріхів.
Жінки стали секс-символами, або ж недосяжними ідеалами у 90-х роках та й поготів.
На жаль, це упереджене сприйняття продовжує існувати й подосі. Сьогодні існує постійна потреба у забезпеченні справедливого та рівного представництва жінок у рекламі.
Зрозуміло, що соціальні медіа мають значний вплив на самосприйняття дівчат. Дослідження пов'язують надмірне використання соціальних мереж з проблемами образу тіла та розладами харчової поведінки серед дівчат-підлітків. Одне з опитувань показало, що 88% дівчат порівнюють себе зі зображеннями в медіа, а 50% відчувають при цьому негативні емоції. Це добре продемонструвала Dove у своїй рекламній кампанії про те як соцмедіа призводять у дівчат до розладів харчової поведінки:
Отже, як бренди можуть грамотно комунікувати з жіночою аудиторією на 8 березня, та й загалом? Наголошувати на нагальності руйнування стереотипів, які постійно підривають розмаїття жінок
Які сьогодні потреби української жінки? За даними Kantar, це здоров’я, родина та стабільність. З початком повномасштабного вторгнення, ці цінності стали абсолютно відчутними та усвідомленими. Проте це не означає, що реалізація цих потреб та комунікація повинні й надалі бути у патріархальних гетеронормативних кодах.
Які шляхи комунікації у Міжнародний жіночий день може обрати компанія
Головне — не генерувати сексистський мізогінний контент та рекламу та займатися клікбейтом у фемвертайзингу.
Термін Femvertising з'явився у 2014 році під час дебатів на нью-йоркському фестивалі Adweek і походить від поєднання термінів «фемінізм» і «реклама», щоб дати голос «фемінізму четвертої хвилі» — соціальній ідеології, яка використовує цифрові канали комунікації, насамперед соціальні мережі, щоб повідомити про-жіночі потреби та цінності і зайняти протилежну позицію до реклами, сповненої штампів, стереотипів або такої, що дискримінує чи сексуалізує жіноче тіло.
Навіть розуміючи, що сьогодні фраза «прекрасна стать» — це тригер для жіночої аудиторії, маркетологи, однак продовжують його використовувати. Це рекламний сексизм, який може безповоротно зіпсувати репутацію компанії. Наприклад Kantar, грунтуючись на міжнародному аналізі та роботі з клієнтами, дає поради щодо створення інклюзивної та ефективної реклами та меседжів для жінок:
- Зберігайте реальність: Автентичність — ключ до D&I (Diversity & Inclusion). Не обов'язково наголошуйте, але природно висвітлюйте нетипові ролі.
- Уникайте стереотипів: Фокусуйтеся на міцних інсайтах, вимірюючи реакцію аудиторії на прогресивні гендерні образи у рекламі.
Тож як вийти за межі стереотипних повідомлень у соцмережах, рекламі та email-розсилках — «з днем весни, любові та ніжності», «ви — прикраса нашого колективу», «прекрасна стать» тощо?
Також слід уникати акцій, які можуть посилити стереотипи жіночої гендерної соціалізації чи виявитись сексистськими.
Як сформувати нестереотипні привітання у Міжнародний жіночий день?
Також можна запропонувати діалог зі своєю цільовою аудиторією — обговорити теми, пов'язані з гендерною рівністю, чи поділитися власними думками та історіями.
Які заходи на 8 березня можуть бути ефективними, а які — викличуть негативну реакцію?
Ефективними можуть бути публікації, що висвітлюють досягнення жінок та сприяють гендерній рівності, а також які співпрацюють з організаціями, що підтримують права жінок.
А як щодо заходів, які можуть викликати негативну реакцію?
Вдалі приклади комунікації в рекламі до 8 березня
Prom.ua та їх рекламна кампанії до 8 березня з цілком нейтральним, але коректним меседжем: «Коли вагаєшся – спитай».
«Girls. Girls. Girls. Magazine» та їхня вдала трансляція позиції бренду: Ти можеш бути якою хочеш та як завгодно проявляти себе.
Рекламна кампанія Mercedes-Benz — Be one of many до Міжнародного жіночого дня. Меседж простий та важливий: Бути однією з багатьох, а не винятком.
А ось вдалі приклади загальної рекламної комунікації з дівчатами та жінками
Красива мультиплікаційна короткометражка Libresse (Bodyform) про жіночі тіла та матки. Важливо, що меседж не стандартизовано-примітизований щодо жіночих тіл, які зазвичай ми бачимо у рекламі.
Рекламна кампанія Always. Like a girl. Дуже гарний приклад відходу від патріархальних стереотипів.
Ще більше вдалих рекламних прикладів до 8 березня
Приклади невдалої комунікації у Міжнародний жіночий день
Висновок
Міжнародному жіночому дню, який ми маємо зараз, передував Національний жіночий день, який у США святкували 28 лютого 1909 року на згадку про події попереднього року — страйку робітниць текстильної промисловості у Нью-Йорку, коли жінки вимагали поліпшення умов праці. Починаючи з 1975 року, ООН встановила Міжнародний жіночий день 8 березня у рамках Міжнародного року жінок.
Сьогодні 8 березня й надалі є вагомою датою у багатьох країнах світу. І якщо шукати причини, чому бізнесам та брендам обов'язково планувати акції та привітання до цього дня, то потрібно усвідомити, що жінки є важливою частиною споживачів, а Міжнародний жіночий день — ідеальна можливість звернутися до них, відзначаючи їхній внесок та досягнення. Але тут треба діяти обережно, адже останніми роками дедалі частіше обговорюють розбіжності щодо цього свята.
на розсилку