Мета та метод дослідження
Протягом 2022 український онлайн-ритейл змінився докорінно і продовжує перебудовуватися. Руйнування, нестача товарів, проблеми з логістикою, втрата персоналу, тривалі повітряні тривоги та відсутність електроенергії. Ті самі виклики, з якими після 24 лютого стикнувся кожен українець, постали й перед бізнесом.
Проте бізнес втримався і навіть дещо послабив свої негативні очікування на 2023. Цифри, які ми в Promodo відстежуємо весь 2022, також дають змогу розраховувати на подальшу позитивну динаміку. Тож, як змінювалися ключові показники електронної комерції у 6-ти різних сегментах від січня 2022 до лютого 2023 включно — дивіться у нашому фінальному звіті.
Проте бізнес втримався і навіть дещо послабив свої негативні очікування на 2023. Цифри, які ми в Promodo відстежуємо весь 2022, також дають змогу розраховувати на подальшу позитивну динаміку. Тож, як змінювалися ключові показники електронної комерції у 6-ти різних сегментах від січня 2022 до лютого 2023 включно — дивіться у нашому фінальному звіті.
Дослідження створене у партнерстві з командою
Ми знаходимо інсайти
Які допомагають бізнесу приймати ефективні рішення! Якщо вам потрібен глибинний аналіз своєї категорії або необхідно розробити стратегію розвитку — звертайтеся до нашої команди з відділу Досліджень та стратегій.
Для кого це дослідження
Для власників
бізнесу
які шукають перспективні
шляхи розвитку.
шляхи розвитку.
Для
маркетологів
які постійно відстежують зміни на ринку та підлаштовують свою стратегію під реалії сьогодення.
1/4
ЗмінИ ключових показників в eCommerce
Динаміку візуалізували на основі середньозважених показників у кожній з категорій. Вибірка — топові гравці. Порівнювали період з січня 2022 до лютого 2023 включно відносно показників минулого року. Щоб правильно оцінити сезонність, усунувши вплив інфляції, усі показники відобразили у відсотковому відношенні в USD.
Продукти
Продукти. Аналітичні висновки
- Після доволі низького осіннього сезону і відсутності ЧП у цій категорії бачимо зростання показників за доходом.
- Від січня 2023 кількість користувачів у цій категорії повернулася до «нормального» рівня воєнного часу. Навряд, вона буде зростати у найближчий період та перевищить 75% від довоєнних показників.
- Ніша активно перенаправляє користувачів в онлайн. Саме влітку 2022 був найактивніший період це зробити, проте ситуація в Україні цьому не сприяла: причиною стали осінні блекаути.
- Ми бачимо, що з січня 2023 гравці почали вкладати більші бюджети, ніж влітку, проте кількість користувачів у ніші і досі дорівнює літнім показникам.
- З січня 2023 активно зростає середній чек у доларовому еквіваленті. Повʼязуємо це із зростанням курсу долара, бо звʼязок між ціною на продукти та курсом не є лінійним.
Електроніка і побутова техніка
Електроніка і побутова техніка.
Аналітичні висновки
- Як ми вже зазначали у попередніх дослідженнях, із поверненням багатьох рекламодавців з цієї ніші зростає вартість користувача. І у лютому 2023 вже дещо перевищила показники 2021. Але кількість юзерів у категорії не перетинає позначку у 80%, порівняно з 2021. Чому дохід виріс? Тому що середній чек у цій категорії доволі високий, бо багато юзерів закуповують доволі вартісні товари для військових чи волонтерських потреб.
- Прогнозуємо, що кількість користувачів у категорії не зростатиме, доки не закінчиться війна або не перейде у менш активну фазу.
- Бачимо, що користувачі з цієї ніші повертаються в онлайн, зростає попит за певними категоріями. Важливо зазначити, що у січні-лютому 2023 ритейлери вийшли на такий дохід з меншими рекламними бюджетами на платні канали трафіку, ніж у попередній період.
- Дохід за цією категорією виріс і зрівнявся з показниками січня 2022. Наша гіпотеза: зростання викликало падіння кількості масованих атак на енергосистему та низка свят.
- Ми бачимо, що українці повертаються до звичних патернів поведінки. Наприклад, напередодні love season 2023 вони шукали відповідні товари для подарунків.
Одяг і взуття
Одяг і взуття. Аналітичні висновки
- У лютому 2023 витрати на рекламу гравців з цієї категорії виросли на 30%, якщо порівнювати з лютим 2022. І в середньому за цей місяць вони витратили на 70% більше рекламного бюджету, ніж витрачали торік щомісячно від червня. Якщо порівнювати січень із лютим 2023, то гравці збільшили рекламні бюджети на 100%. Але навіть при такому нарощуванні дохід у категорії у лютому 2023 виріс лише на 12%, якщо порівнювати із січнем 2023.
- Починаючи з червня 2022 до ніші повернулася звична сезонність.
- У лютому 2023 коефіцієнт конверсії має тенденцію на зниження. Трафік зростає, проте українці або в очікуванні знижок, або ж ще не визначилися.
Дослідження створене у партнерстві з командою
Якщо вам потрібен глибинний аналіз своєї категорії або необхідно розробити стратегію розвитку — звертайтеся до нашої команди з відділу Досліджень і стратегій
Товари для дітей
Товари для дітей. Аналітичні висновки
- Ніша демонструє стабільну динаміку зростання доходів з грудня 2022. Збільшення рекламних бюджетів корелює зі збільшенням дохідної частини, на відміну від багатьох інших ніш. Але ми бачимо, що кількість користувачів не перетинає межі у 70%, порівняно з попереднім роком.
- У лютому 2023 бачимо більш виражену сезонність, притаманну довоєнному періоду.
- У цій ніші бачимо повторне просідання з грудня у Львівській області та навпаки зростання в Одеській та Харківський.
- Як ми вже неодноразово зазначали, українці не заощаджують на товарах для дітей. З грудня зростання доходу у цій ніші повʼязане не зі збільшенням кількості продажів, а зі зростанням середнього чека.
Зоотовари
Зоотовари. Аналітичні висновки
- Через стабілізацію ситуації з подачею електроенергії усі гравці з цієї ніші почали активно збільшувати рекламні бюджети, щоб утримувати вже наявну кількість користувачів з онлайну.
- Через зростання рекламних бюджетів та кількості гравців в аукціоні відповідно зросла і вартість користувача.
- Від січня 2023 ми бачимо зростання в доході на 40% від тогорічних показників, а у лютому ця цифра вже була на 112% більшою.
- Варто зазначити, що на таке стрімке зростання в доході вплинуло зростання середнього чеку у лютому 2023 на 20%. У лютому середній чек став навіть більшим за довоєнний.
Косметика, гігієнічні і господарські товари
Косметика, гігієнічні і господарські товари. Аналітичні висновки
- Бачимо, що з січня 2023 ніша знов почала показувати зростання в доході. Є велика залежність цього зростання від збільшення рекламних бюджетів.
- Аналізуючи дані за 2022, можемо сказати, що ситуація у цій ніші доволі нестабільна. Це повʼязано і з асортиментною лінійкою, і зі складнощами в логістиці та здорожчанням цін на звичні бренди.
Дослідження створене у партнерстві з командою
2/4
Динаміка середнього чека за 2022 в різних нішах
Ключові зміни середнього чека протягом 2022. короткі аналітичні висновки
Одяг і взуття
Середній чек у ніші з кінця лютого 2022 до кінця квітня показував динаміку просідання. Потім, після першого звільнення територій, українці почали купувати речі першої потреби або сезонні. З квітня 2022 до січня 2023, без урахування гривневої інфляції, середній чек залишається в середньому на рівні 95% від довоєнного. Але з лютого 2023 він просів ще на 5%.
Товари для дітей
Якщо порівнювати 2021 з 2022 в цілому, то ніша має у середньому просідання на 10%. Ніша з серпня має позитивну динаміку зростання, а з січня 2023 вийшла на показники вищі за довоєнні. Імовірно, що динаміка зростання у 2023 залишиться такою самою або ще зросте.
Косметика та товари гігієни
Середній чек за цією категорією стабільно вищий за довоєнні часи, в окремі тижні — навіть вдвічі. Восени середній чек у ніші зріс майже на 30%, порівняно з попереднім роком, але кількість продажів просіла у 2 рази. Це повʼязано зі зростанням курсу долара. Падіння середнього чека від листопада 2022 повʼязано з тим, що у листопаді 2021 ми фіксували його значне зростання через підготовку до свят. Якщо нівелювати цей факт, то різких змін середнього чека у цій ніші не відбулося. У лютому 2023 середній чек знов просів на 18% від показників січня 2023.
Електроніка та побутова техніка
Протягом лютого-вересня 2022 у цій ніші помітно зростає середній чек – у середньому на 30%, якщо порівнювати місяць до місяця із 2021. В жовтні-листопаді 2022 бачимо просідання в середньому на 15%, порівняно з минулим роком. Повʼязуємо, що у 2022 акції до Чорної пʼятниці не спрацювали, а у 2021 навпаки дали значний буст. Попит на різні види товарів у цій категорії змінюється від періоду до періоду. У лютому 2023 середній чек знов просів на 15% від показників січня 2023.
Продукти
Протягом 2022 середній чек у цьому сегменті практично не змінювався. Але, якщо його порівнювати з 2021 роком, то він просів в середньому на 15%. Просіла і кількість покупок — користувачі купували рідше. З початку 2023 року середній чек у ніші майже вирівнявся з довоєнними показниками, зараз він нижчий лише на 6%.
Зоотовари
Середній чек протягом 2022 був нестабільним, як в позитивний, так і негативний бік. З листопада 2022 він почав вирівнюватися і становить в середньому на 12% менше, ніж до війни. Прогнозуємо, що у 2023 ніша вийде на довоєнні показники.
Загальна тенденція
На падіння середнього чека в усіх нішах вплинуло зростання курсу валют, яке відбулося у липні-серпні. Єдина ніша, яка не сильно просіла під час стрибка курсу валют, — це Зоотовари.
Дослідження створене у партнерстві з командою
3/4
Динаміка доходу у різних нішах
4/4
Загальні висновки
1. На початку 2023 всі ніші, які ми розглядаємо у дослідженні, показують позитивне відновлення. Зоотовари демонструють найбільш позитивну динаміку зростання за доходом: у лютому 2023 ця ніша вже вийшла на показник майже на 100% вищий, ніж торік.
2. Інші ніші зростають значно повільніше. Наприклад, ніша Електроніки і побутової техніки, а також Дитячі товари вже досягли торішніх показників.
3. Найповільнішу динаміку відновлення за доходом демонструють ніші Продукти і Одяг та взуття. Ніша Продуктів в принципі від початку 2022 плавно відновлюється і має показник лише у 40% від довоєнних. Прогнозуємо, що у 2023 ніша навряд зможе сягнути довоєнних показників.
4. А от ніша Одягу та взуття хоча й має схожу динаміку відновлення з нішею Продуктів, але має фактори сезонності, через які є різкі сплески зростання за доходом. Прогнозуємо черговий у березні 2023.
5. Найнестабільнішою нішею за рівнем доходу у 2022 була ніша Електроніки і побутової техніки. На зміни доходу впливали: продаж критично важливих товарів, акційні пропозиції та розпродажі, відключення електропостачання, святкові дні. Прогнозуємо, що у 2023 ніша вийде на вищі показники, ніж мала до війни.
2. Інші ніші зростають значно повільніше. Наприклад, ніша Електроніки і побутової техніки, а також Дитячі товари вже досягли торішніх показників.
3. Найповільнішу динаміку відновлення за доходом демонструють ніші Продукти і Одяг та взуття. Ніша Продуктів в принципі від початку 2022 плавно відновлюється і має показник лише у 40% від довоєнних. Прогнозуємо, що у 2023 ніша навряд зможе сягнути довоєнних показників.
4. А от ніша Одягу та взуття хоча й має схожу динаміку відновлення з нішею Продуктів, але має фактори сезонності, через які є різкі сплески зростання за доходом. Прогнозуємо черговий у березні 2023.
5. Найнестабільнішою нішею за рівнем доходу у 2022 була ніша Електроніки і побутової техніки. На зміни доходу впливали: продаж критично важливих товарів, акційні пропозиції та розпродажі, відключення електропостачання, святкові дні. Прогнозуємо, що у 2023 ніша вийде на вищі показники, ніж мала до війни.
Якщо вам потрібен глибинний аналіз своєї категорії або необхідно розробити стратегію розвитку — звертайтеся до нашої команди з відділу Досліджень і стратегій