Достукатися до небес: фандрайзинг в Кремнієвій Долині

Як жити стартапам у Кремнієвій долині, які проекти найбільш перспективні і чого очікують інвестори від нових компаній – обговорювали на щорічній Конференції Стартапів (The Startup Conference) в Редвуд Сіті. Подія зібрала більш ніж 1000 учасників, серед яких були як відомі компанії, такі як Indiegogo, TaskRabbit и Desk.com, так і нові стартапи з усього світу.

Shaukat Shamim (засновник і СЕО компанії YouPlus), Branko Cerny (засновник і СЕО компанії Immediately) и Philipp Meyer-Schmeling (CEO компанії Velolock) поділилися своїм досвідом залучення перших інвестицій і дали поради підприємцям-початківцям.

Перспективний проект

Спитайте себе: чому ви хочете займатися бізнесом? Ви хочете заробити гроші, стати знаменитим, мати владу? Все це важливі складники, але вони не зроблять ваш проект успішним. В першу чергу ви повинні вірити в свій проект і по-справжньому «горіти» ідеєю. Тільки повна віддача дає результати.

Для кожної ідеї є свій «ринок». Венчурні капіталісти (чи, як їх називають у Долині, VC) часто не готові фінансувати в революційні ідеї. Вони швидше фінансують у той проект, який вдосконалить уже відомі моделі, які легко зрозуміти.

Однак VC – не єдиний спосіб фінансування. Можливо, для вашого проекту краще підійдуть приватні інвестиції, краудфандинг чи інвестори-ангели.

Не забувайте про те, що проект повинен приносити прибуток для вас і ваших інвесторів. Можливість масштабування проекту без продуманої схеми отримання прибутку – швидше за все не спрацює. Формулюйте чітко вашу модель бізнесу під час презентації. Яким чином ви будете отримувати прибуток? Хто буде платити за вашу послугу: кінцеві споживачі, великі компанії? Скільки буде коштувати ваш продукт? Як ви мінімізуєте валютні ризики? Ось основні питання, які ставлять інвестори.

Переваги слова «ні»

У кожної компанії своя історія фандрейзингу. В цій справі не існує магічного рецепту. Ви будете робити багато, дуже багато презентацій і найчастіше ви будете чути відповідь «ні». Ваше завдання – навчитися відрізняти, хто з інвесторів може бути зацікавлений у вашому проекті і розумно презентувати ваш проект.

Іноді якість важливіша, ніж кількість. Вас не повинна бентежити відповідь «ні». Це хороша відповідь, тому що завжди існує причина, чому вам сказали «ні». Зрозумійте цю причину і використайте досвід. В Кремнієвій Долині існує культура взаємної підтримки підприємців і передавання досвіду. Тому навіть якщо вам сказали «ні», вам обов’язково дадуть feedback: яким інвесторам може бути цікавий ваш проект, з ким вам варто познайомитися і навіть зможуть вас представити потрібним людям. Не втрачайте можливості розширити свою мережу знайомств.

Також не забувайте, що венчурні капіталісти – це, насамперед, люди. Робіть ставку на довгострокові відносини. Підтримуйте зв’язки. Інвестори можуть бути дуже корисними – вони можуть дати вам цінну пораду абсолютно безкоштовно, а також порадити, з ким вам варто працювати.

Після того, як вам вдасться вперше залучити інвестиції, це буде легше зробити пізніше.

Розумні зв’язки – більше фінансування. Розширення network.

Багато підприємців-початківців роблять однакові помилки. Вони вважають, що їхній проект класний, і що, як тільки вони зроблять презентацію, їм обов’язково дадуть на нього гроші. Це не так! Ви повинні «залізти в голову» вашим венчурним капіталістам: що їх мотивує? наскільки вони готові ризикувати? які проекти їх найбільше цікавлять? Коли ви це зрозумієте – ви зможете включити це до своєї презентації. Крім того, ви будете знати, кому саме потрібно робити презентацію. 

Зробіть свою презентацію відповідно до того, що у них « в голові». Формулюйте основну ідею чітко.

Не забувайте про захист вашого бізнесу. Пам’ятайте, що не завжди умови фінансування відповідають вашому баченню майбутнього свого бізнесу.

Кількість чи якість?

Спочатку ви будете презентувати свій проект всім, хто готовий вас слухати. Пізніше ви зрозумієте, що їздити по 8 годин на день на зустрічі – малоефективно. Якщо ви презентуєте свій проект «неправильній» аудиторії або ви презентуєте свій проект занадто рано, на стадії, коли ви ще не готові відповісти на всі запитання – швидше за все, ви не отримаєте фінансування. Ви повинні бути готові відповісти на будь-яке питання про ваш проект. У вас повинні бути трохи більше, ніж просто бізнес-відносини з вашими інвесторами, повинна бути певна «хімія». І це займає час.

Страшне слово на літеру П… Провал проекту

Ваші відносини з венчурними капіталістами повинні базуватися на взаємній довірі. Хоча будь-який венчурний капіталіст розуміє, що його інвестиція має підвищений ризик, після отримання інвестиції вам слід постійно підтримувати контакт з інвесторами. Якщо у вас склалися більш особисті відносини з вашими інвесторами, що ґрунтуються на довірі, ви будете постійно їх інформувати про ваші успіхи та труднощі. Коли ви спілкуєтеся з інвесторами, і вони отримують постійний фідбек від вас, вони розуміють, що навіть якщо ваш проект не вийшов, ви зробили все, що від вас залежало. Не робіть для них неприємних сюрпризів, не приховуйте факти, діліться інформацією.

Крім того, коли ви обговорюєте труднощі проекту з вашими інвесторами, часто вони можуть вам допомогти. Багатьох помилок можна уникнути, якщо вчасно попросити про допомогу.

Якщо ви відкрито ділитеся інформацією – вас ніхто не звинуватить у провалі, однак не сподівайтеся одразу ж отримати від інвесторів гроші на наступний проект. Повинен пройти час.

Будьте чесними самі з собою, не звинувачуйте у провалі погані умови і партнерів. Якщо ваш проект не спрацював, швидше за все, ви теж спряли цій невдачі.

Найкращий час – зараз!

Багато хто відкладає початок проекту. Вони думають, що їхня ідея недостатньо хороша чи не нова. Однак успіх проекту часто залежить не від ідеї, а від її реалізації. Конкуренція в Долині величезна. Час на реалізацію проекту стрімко скорочується. Проекти, для реалізації яких у 2000 році могло знадобитися до двох років, зараз можуть бути здійснені за кілька місяців.

Якщо у вас є ідея – вона може бути реалізована.

Якщо ви зможете зробити продукт, який потрібен споживачам у США – ви зможете це зробити у будь-якій іншій країні.

Виграють ті, хто пробує.

Стаття опублікована на ресурсі www.seonews.ru

Якщо ви хочете працювати з нами,
давайте почнемо з обговорення завдання

Отримати консультацію

Отримуйте новини інтернет-маркетингу

Тільки корисна інформація від експертів Promodo

Якщо ви хочете працювати з нами,
давайте почнемо з обговорення завдання

Отримати консультацію

Отримуйте новини інтернет-маркетингу