Кейс-сторі: SEO у воєнний час. Як ми за місяць повернули бренду втрачені позиції в Google
КЛІЄНТ
Cloudfresh — міжнародна компанія, що спеціалізується на цифровій трансформації для бізнесу через надання клієнтам повного циклу послуг із впровадження інноваційних хмарних продуктів і рішень в Україні та країнах Європи. Cloudfresh є офіційним партнером Google Cloud, Zendesk і Asana.
ЗАДАЧА
Відновити позиції сайту за брендовими та пріоритетними пошуковими запитами у Google.
Вхідні дані
Якщо ресурс зникає з пошуку Google, і цьому немає жодних офіційних пояснень, а причини, які призвели до цього, оперативно не виявити й не усунути — бізнес може втратити свою репутацію та клієнтів.
Так сталося із проєктом, над яким ми працювали у лютому-березні 2022, саме на початку воєнних дій в Україні. Команда Cloudfresh звернулася до нас з екстреною проблемою: 29 січня основний сайт компанії cloudfresh.com припинив ранжуватися в результатах пошуку за брендовими запитами та втратив позиції за небрендовими ключовими запитами.
Білл Гейтс у своїй пам’ятці для команди Microsoft ще 26 років тому написав: "Якщо вас немає в інтернеті, значить, скоро вас не буде у бізнесі". Так сталося, що наприкінці січня 2022 контент з сайту cloudfresh.com перестав знаходитись в пошуковику Google. Така собі іронія долі ー Преміум-партнер Google Cloud не видається в Google Search. В такій ситуації діяти треба було швидко, тож ми звернулись до інтернет-агенції. Але там нам відповіли, що додадуть задачу в роадмап тільки після підписання контракту. Звісно, такий підхід нас не влаштував, тож ми одразу знайшли ТОП-10 маркетингових агентств в Україні та написали тим, хто викликав довіру.
Найшвидше відреагував Сергій Орлюк з Promodo, який зрозумів нашу проблему і швидко, без зайвого пафосу і бюрократії зібрав для нас команду. Далі було цікавіше ー три тижні ми аналізували сторінки сайту, вносили зміни за рекомендаціями фахівців Promodo, зустрічались в Google Meet по 2-3 рази на тиждень, аж поки не трапилась війна 24 лютого.
Та здаватися ми не вміємо, отже вже за тиждень команди Promodo, Cloudfresh та TheDuck.Pro працювали над нашим поверненням до пошуковика.
Завзятість виконавців та енергія, яка була у наших відеодзвінках, викликає захоплення та nothing but a respect. Озираючись, я розумію, що всі, хто працював над задачею, – мають спільну рису в ДНК — Get Shit Done. Саме так і досягаються результати.
Спойлер: попри непрості умови, наші спеціалісти знайшли можливість розв’язати проблему клієнта і повернути та навіть покращити позиції сайту в Google за брендовими та цільовими запитами за місяць.
Рішення
Порівнюючи показники 29 січня 2022 року і 29 листопада 2021, ми виявили падіння кількості кліків на 97% та зниження обсягу показів на 78%. Перед початком робіт клієнт надав нам детальну інформацію щодо проєкту та перелік своїх дій, які команда виконувала для виправлення ситуації.
Хронологія подій перед зникненням сайту з видачі
- В кінці 2021 року клієнт переніс сайт на нову CMS Wordpress.
Під час перенесення сайту ми використовували базові рішення по SEO. Але наступним кроком ми планували робити SEO, націлене на міжнародні ринки.
- Під час перенесення сайту команда не врахувала кілька факторів, важливих для пошукової оптимізації:
- не для всіх сторінок перенесли метадані;
- не всі URL були додані до таблиці редиректів.
- Станом на кінець січня команда клієнта самостійно виправила виявлені помилки та впровадила низку змін:
- вимкнули автоматичний редирект 302 по мовних версіях при зверненні до cloudfresh.com та замінили його 301 на англомовну версію;
- виправили ланцюги редиректів.
- Після виправлення помилок сайт раптово зник з результатів пошуку Google.
- Підтримка Google не виявила проблем із сайтом.
- Клієнт звернувся за допомогою до нас.
Promodo почули наш біль і допомогли швидко зробити аналіз, виявити помилки та розробити план дій.
Аналіз сайту
На першому етапі ми провели аналіз сайту та знайшли низку моментів, які негативно впливали на краулінг сайту та ранжування. Сайт був присутній в індексі, його регулярно краулив Googlebot, проте в ранжуванні він був сильно песимізованим.
Песимізація сайту — зниження позиції сайту у видачі пошукової системи (штучне зниження релевантності запиту).
За брендовими ключовими запитами сайт ранжувався в кінці четвертої сторінки результатів пошуку. До того ж в ранжуванні брала участь не головна сторінка, а сторінка блогу.
Варто зазначити, що проблема відсутності сайту клієнта у пошуку за брендовими запитами спостерігалась виключно в Google. Наприклад, у пошуковій системі Bing сайт займав першу позицію.
За підсумками аналізу ми виявили та виправили наступні проблеми:
- відновили загублені під час оновлення сайту сторінки;
- видалили биті посилання у внутрішній перелінковці сайту;
- прибрали генерацію Thin Content сторінок;
- усунули відкриті для індексації канонічні дублі сторінок;
- виправили помилки в hreflang та в XML-карті сайту.
XML-карта сайту — файл з інформацією для пошукових систем про сторінки, які необхідно проіндексувати.
Проте жодну із розв’язаних проблем не можна було ідентифікувати, як головну причину просідання позицій сайту.
Проблеми з акаунтом Google My Business
Окрім песимізації сайту ми виявили, що кнопка на сайт компанії у блоку Google My Business була відсутня. Явних причин для цього не було.
Для розв’язання проблеми ми звернулись до підтримки Google. Вони відновили кнопку, проте не могли вказати причин її відсутності. Через деякий час кнопка знову зникала і знову з’явилась після повторних запитів. Після відновлення позицій сайту, проблем з показом кнопки більше не було.
Гіпотеза: ймовірно, сайт потрапив під певну алгоритмічну песимізацію, яка призвела до видалення посилання на сайт з панелі Google My Business на сторінках результатів пошуку.
Роботи із зворотними посиланнями
Під час аналізу зворотних посилань ми виявили, що близько 35% доменів, які посилались на сайт клієнта, були токсичними.
Токсичні домени — сайти, посилання яких можуть негативно впливати на ранжування сайту.
Ми виділили три основі типи токсичних доменів:
- Домени, доступ до яких був закритий для користувачів, але відкритий для Googlebot. Ми перевірили доступ до посилань з різних країн, оскільки мали гіпотезу, що через воєнні дії доступ для регіону «Україна» може бути обмежений. Однак, з VPN країн ЄС, США, Азії доступу до сайту також не було. При цьому він був доступний для Google та індексувався.
- Під час першого запиту до сторінки зворотного посилання відбувався редирект на різні домени сторінок лотерей. Під час повторних переходів доступ до цих сторінок був закритий.
- Однотипні сторінки зі згенерованим контентом, які містили посилання на внутрішню сторінку сайту і головну сторінку з брендовим анкором.
Одночасно з цим, в панелі Google Search Console не було жодних повідомлень щодо накладених ручних санкцій.
Щоб розв’язати виявлену проблему, ми додали всі токсичні домени в Google Disavow Tool та вели регулярний моніторинг профілю. Ще протягом тижня Google знаходив нові домени такого типу.
Google Disavow Tool — інструмент, який дозволяє вручну відхилити будь-які зовнішні посилання у пошуковій системі від Google.
Додатково ми видалили адреси, на які було найбільше посилань з токсичних доменів, використовуючи код відповіді серверу 410. Це дозволило відключити всі токсичні посилання директивно.
Код 410 — відповідь серверу Gone, рівноцінний статусу «сторінка видалена» та «сторінка не буде відновлена».
Оскільки ми розв'язували проблему комплексно, то надіслали скаргу на результати пошуку Google:
«Шукаємо компанію Cloudfresh. Усі результати пошуку містять інформацію про дану компанію. Однак відсутнє посилання на офіційний сайт. Воно знаходиться лише на 4-й сторінці результатів пошуку».
Результати
31 березня сайт повернув свої попередні позиції у Google.
Загалом обрана стратегія усунення причин, які могли стати тригером песимізації сайту, спрацювала. Одразу із поверненням сайту до ранжування за брендовим запитом, повернули свої позиції й продуктові та сторінки блогу.
Проблема виявилась комплексною. Ми не можемо сказати, що щось одне блокувало видачу сайту. Але вже за місяць ми повернулися до видачі, і навіть на кращих позиціях. В цьому проєкті у Promodo була ключова роль експерта, який має велику базу знань щодо подібних кейсів. Я дуже задоволений, що ми можемо швидко знаходити проблемні точки й так само швидко їх вирішувати.
Результати очевидні: ми повернулись у видачу. Після початку робіт ми заміряли свої позиції по країнах і поставити план, де маємо бути. Сьогодні ми повноцінно співпрацюємо з Promodo по SEO та обговорюємо перспективу впровадження скрізної аналітики. Ми бачимо які результати дають спільні зусилля та інвестиції, які ми вкладаємо.